Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Liczby pokażą czy kolej jest priorytetem

Dalej Wstecz
Autor:

ep.

Data publikacji:
31-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
31-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Liczby pokażą czy kolej jest priorytetem
fot. Tomasz Sienicki/wikipedia
Mimo że rozwój kolei często jest wskazywany przez (różnych) rządzących jako priorytet, ta gałąź transportu nadal nie doczekała się stabilnego źródła finansowania.- W branży jest już zniecierpliwienie oczekiwaniem – najpierw na środki unijne teraz na zakończenie analiz czy zaplanowane projekty są zasadne – podkreśla Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR i szef Railway Business Forum. Zauważa, że najlepsza strategia transportowa to ta, w której liczby wskazują co faktycznie jest priorytetem rządu.

– Czekaliśmy dwa lata na uruchomienie środków unijnych, teraz jak już one są, to w wielu obszarach mamy zbyt długo ciągnące się analizy dotyczące tego, czy projekty są efektywne – mówił podczas III Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego Adrian Furgalski wskazując, że w branży kolejowej jest już zniecierpliwienie związane z tą sytuacją. Rządzący analizują m.in. dokumenty strategiczne dotyczące polityki transportowej. – Najlepsza polityka transportowa jest wtedy, kiedy trafia budżet państwa do Sejmu i po liczbach widzimy czy coś faktycznie jest priorytetem dla rządu, czy nie – stwierdził Furgalski.

Przypomniał, że infrastruktura kolejowa nadal nie doczekała się stabilnego krajowego źródła finansowania, o co od długiego czasu apeluje branża. Przy braku inicjatywy po stronie administracji, organizacje branżowe – Railway Business Forum wspólnie z Izbą Gospodarczą Transportu Lądowego – samodzielnie przygotowały propozycję projektu ustawy i złożyły go, jeszcze przed końcem poprzedniej kadencji rządu, w ministerstwie. Zapisano w nim rozwiązania, które wprowadziłyby w odniesieniu do Krajowego Funduszu Kolejowego analogiczne rozwiązania jakie obecnie mają zastosowanie w Krajowym Funduszu Drogowym. Chodzi m.in. o możliwość zadłużania go.

- Fundusz Kolejowy od kiedy powstał ani razu nie był zadłużony. Zadłużenie Funduszu Drogowego to w tej chwili 65 mld zł, a w latach „zaciskania pasa”, które musimy zrobić w związku z procedurą nadmiernego deficytu to jeśli chodzi o drogi, tak ”zaciśniemy pas”, że w 2028 roku ten deficyt ma wynieść 110 mld zł – mówił prezes ZDG TOR. - My nie chcemy nawet połowy tej kwoty, mówimy o skromnych 20 miliardach – podkreślał Adrian Furgalski. Projekt reformy KFK nadal jest analizowany.

- Jeśli mówimy o CPK w części kolejowej, o budowie kolei dużych prędkości, co ma się zacząć w 2026 r. to ja pytałem poprzedników i pytam też w tej chwili: gdzie są na to zagwarantowane pieniądze? Na papierze one są: 25 mld z Unii Europejskiej, ale pytam czy Unia coś wie na ten temat, bo do 2026 żadnych nowych programów nie będzie. Musimy zacząć finansowanie kolei ze środków własnych – podkreślał szef organizacji branżowej. W olejnej perspektywie unijnej, słabszej dla Polski, gdzie będzie większy nacisk na kolej, możliwe będzie pozyskanie także funduszy unijnych.

Bez zapewnienia finansowania kolei, trudno mówić o rozwoju transportu intermodalnego. Obecnie dysproporcja w towarowych przewozach drogowych w stosunku do kolei to 81 do 12 proc. W czasie gdy wchodziliśmy do Unii Europejskiej było to 52 do 23. – Na pewno nie ma się tu z czego cieszyć – skonstatował Adrian Furgalski.

W ostatnim roku mieliśmy wprawdzie do czynienia z niewielkim wzrostem kolei przy spadku transportu drogowego, to jednak nie jest wynik systemowej zmiany, lecz skutek wojny w Ukrainie, która z jednej strony ograniczyła przewozy drogowe, z drugiej specyficzne potrzeby zwiększyły zaangażowanie przewozów koleją. To rodzaj bonusu – ocenił prezes ZDG TOR i RBF.

Przypomniał, że w 2008 roku uczestniczył w przygotowywaniu "masterplanu" dla rynku kolejowego. Opracowano wówczas dwa scenariusze: pesymistyczny, czyli bezinwestycyjny oraz optymistyczny, inwestycyjny. Zgodnie z wariantem pesymistycznym w przyszłym roku praca przewozowa miała wynieść 70 mld tonokilometrów, a masa ładunków 369 mln ton. – Nie wiem jak będzie w roku przyszłym, ale rok ubiegły to prawie 62 mld tonokimonetrów i 232 mln ton ładunków. Nawet pesymistyczny scenariusz się nie sprawdził – podsumował Adrian Furgalski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Laude coraz więcej wozi w Ukrainie

Intermodal i logistyka

Laude coraz więcej wozi w Ukrainie

inf. pras. 27 października 2024

CPK w sieci TEN-T - Komisja na tak

Intermodal i logistyka

Ukraińskie tiry wjeżdżają na tory do Polski

Intermodal i logistyka

Jak zrealizować i uzasadnić przejście na pojazdy elektryczne

Biznes i przemysł

Metinvest: Polska hubem dla dostaw do krajów UE

Intermodal i logistyka

Jest zakaz dla białoruskich i rosyjskich ciężarówek

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Laude coraz więcej wozi w Ukrainie

Intermodal i logistyka

Laude coraz więcej wozi w Ukrainie

inf. pras. 27 października 2024

CPK w sieci TEN-T - Komisja na tak

Intermodal i logistyka

Ukraińskie tiry wjeżdżają na tory do Polski

Intermodal i logistyka

Jak zrealizować i uzasadnić przejście na pojazdy elektryczne

Biznes i przemysł

Metinvest: Polska hubem dla dostaw do krajów UE

Intermodal i logistyka

Jest zakaz dla białoruskich i rosyjskich ciężarówek

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5